Umkomaas > Ballito - Reisverslag uit Ballitoville, Zuid-Afrika van Ester Schotten - WaarBenJij.nu Umkomaas > Ballito - Reisverslag uit Ballitoville, Zuid-Afrika van Ester Schotten - WaarBenJij.nu

Umkomaas > Ballito

Blijf op de hoogte en volg Ester

18 November 2016 | Zuid-Afrika, Ballitoville

Na ons avontuur met de haaien zijn we noordelijker gereden naar Ballito. De Lonely Planet vertelde ons dat daar een leuk hostel was, weer erg in surfsfeer en aan de zee. Redelijk op tijd kwamen aan in het stadje, dat vol stond met luxe resorts en blanke toeristen. Het hostel lag op een hele stijle heuvel, waardoor we daar niet konden kamperen op onze auto (die zou het pad niet opkomen). Na overleg met de eigenaar zouden we een andere camping opzoeken, zo'n 80 km noordelijker. Toen we weer in de auto zaten en de kaart er bij pakten , zagen we dat we dan al in malaria gebied zouden zitten. En aangezien we een dag van te voren moesten beginnen met de malaria medicatie, was doorrijden dus niet echt een optie. Bovendien waren we best moe van ons haaien avontuur die ochtend en leek de vibe in het hostel wel oké, dus besloten we terug te gaan en een double room te boeken. De prijs hiervoor viel heel erg mee, 450 rand, en we kregen een mooi ingericht hutje van bamboe en golfplaten. De wind waaide er doorheen, maar we hadden een bed en vonden het eigenlijk best tof :)
De sfeer in het hostel leek prima, er waren alleen weinig backpackers en er liep veel werklui rond. We dachten dat er in de loop van de middag misschien nog wel meer mensen van onze leeftijd of met vergelijkbaar reisdoel zouden komen. 's Avonds bleek echter dat deze werklui en een aantal junkies ook in het hostel verbleven en was het flink rumoerig. De eigenaar legde iitbdat ditbde enige manier voor hem was om rond te komen buiten het yoeristenseizoen om en verintschuldigde zich voor zijn eigen gasten... We waren erg blij dat we niet in een dorm met meerdere bedden sliepen!

's middags hadden we eigenlijk nog willen surfen, maar toen we in zwemkleding met board onder ons arm bij het strand stonden, waren de golven véél te heftig voor ons (3,5-5m hoog) en zijn we lekker langs het strand gaan lopen.

De volgende ochtend waren we alweer vroeg wakker van de werklui, die blijkbaar 's nachts feesten en overdag werken. Weer de zee gecheckt, er was één iemand aan het surfen maar na een verwoede poging om erdoor te komen haakte hij ook af. Helaas, geen surf voor ons dus :(

Omdat we al vroeg wakker waren, hadden we vandaag wat tijd over. Onze volgende bestemming is Hluhluwe national park, maar dat is maar een kleine 2 uur rijden vanaf hier. Hier in Ballito bleek een zipline park te zijn, 1.5 km aan kabelbaan met een prachtig uitzicht. De entree bleek best betaalbaar dus besloten we daar naartoe te gaan. De kabelbaan was super vet, we waren de enige gasten die dag dus we werden als koningen behandeld en ook het uitzicht was mooi. Eindelijk hebben we ook echt Afrikaans weer, maar of je er nou echt blij van moet worden om met 35°C steeds een berg op te moeten klimmen om van de kabelbaan te sjeezen . ...

We reden door naar Hluhluwe waar we al gauw de Backpackers' vonden waar we naar op zoek waren. Onderweg zijn we nog gestopt bij een kunst-markt; een open plek waar doeken boven gespannen zijn voor wat schaduw, met ontzettend veel handgemaakte kunstwerkjes ten toon gesteld op houten pallets. De markt wordt gerund door vrouwen en staat voor een eerlijke prijs en eerlijke producten. We hadden onze buit binnen, gingen afrekenen en gaven 50 rand fooi (nog geen 3 euro). Wat dankbaar waren de dames! We kregen helemaal een vreugdesdansje en er werd een liedje voor ons gezongen. Daar doe je het toch voor :)

• 19 November 2016 - 15:05

Moos:

Wat genieten jullie. Leuk om mee te reizen via deze verhalen.