Dag 3 en 4 - Dwars door Lesotho - Reisverslag uit Randjesfontein, Zuid-Afrika van Ester Schotten - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Dwars door Lesotho - Reisverslag uit Randjesfontein, Zuid-Afrika van Ester Schotten - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4 - Dwars door Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Ester

10 November 2016 | Zuid-Afrika, Randjesfontein

Dag 3 - 9 november 2016
Sterkdamfontein 》Clarens

Vanochtend werden we wakker van een flapperende tent en dikke druppels. Een van de stokken was er uit gewaaid, waardoor het zo klapperde, maar gelukkig bleven we gewoon droog. We pakten snel in en gingen weer on tour. Ons plan was om vandaag dwars door Lesotho naar Drakensberg te rijden. We reden dwars door Golden gate national park, waar een hoop springbokken, wilde paarden, buffels en andere hoefachtigen te zien waren. Ook zijn we nog gestopt bij een museumpje waar het leek alsof wij de enige toeristen van uet afgelopen jaar. We kregen een uitgebreide tour door een nagebouwd oud Lesotho-dorp, waar toneelstukjes werden opgevoerd om ons te laten zien hoe het er in de dorpen aan toe ging en gaat. Waar we uiteraard flink fooi voor hebben betaald, maar ach, we hebben we weer wat geleerd en gezien.

Ruim een uur rijden later kwamen we in Clarens. Een vrij toeristisch stadje met leuke winkeltjes, restaurants en lodges. We besloten hier vandaag te stoppen aangezien het al halverwege de middag was en de afstand toch iets groter was dan het leek. In Clarens hebben we heerlijk gestruind door alle winkeltjes en boodschappen gedaan in de plaatselijke supermarkt. Toen we net in een winkeltje met allemaal stenen kwamen, barstte buiten het weer los. We hebben lang zitten schuilen voor een Mega onweersbui recht boven ons... De eigenaar van de winkel daarnaast wist ons te vertellen dat er geen camping was maar dat de tourist info misschien wel een plekje wist. Toen het weer droger werd (de rivier liep inmiddels over straat...) renden we naar de auto en werden we vanaf het tourist info naar een backpackers' gewezen. Daar was ruimte genoeg om te kamperen en onze auto mocht naast het huis van de eigenaresse staan. 's avonds hebben we echt heerlijk gegeten in het dorp (vlees van local boeren, gewoon wauw, zo mals en zacht en smaakvol!). Klaar voor weer een nieuwe nacht in onze rooftop tent!

Dag 4 - 10 november 2016
Clarens - Lesotho

Op tijd er uit en rond 9:00 stonden we bij de knife shop. Tom wil hier heel graag een gaaf mes kopen en deze winkel was gisteren al dicht. De messen waren super mooi, hand gemaakt, maar onbetaalbaar helaas. In de boekwinkel daarnaast hebben we een wildspot boekje gekocht (in het Zuid-Afrikaans!) zodat niet elk hert een springbok meer hoeft te heten :)
Op naar Lesotho! De grensovergang was indrukwekkend. Overal mensen, auto's en golfplaten hutjes met mensen die je dingen probeerden te verkopen. Van een redelijk welvarend dorp Clarens naar het echt arme Lesotho. Een flinke cultuurshock. In onze ogen echt een derde wereldland.
We reden uren langs steile bergpassen, scherpe haarspeldbochten, traditionele hutjes en golfplaten huisjes waar men niks had. Bijzonder om dan ineens mensen (en Kids!) met een mobieltje aan hun oor te zien..!
Na flink wat zweten (Tom reed gelukkig) kwamen we op een uitkijkpunt op 3060m hoogte. Wauw! Een super indrukwekkend uitzicht.
We gingen gauw weer verder want het plan was vandaag door Sanipass Lesotho weer te verlaten en uit te komen in Drakensberg. Al gauw kwamen we er achter dat we het Never nooit niet gingen halen om vandaag voor het donker dit land nog uit te rijden en een lichte paniek sloeg toe. Geen campsites, geen lodges, geen tankstations... (!!) En nu!? De kaart was niet heel gedetailleerd en ook de GPS is niet up to date als het gaat om de wegen hier... Na een uur (rond half 4) kwamen we 2 auto's tegen die stopten om elkaar te begroeten en we besloten ook te stoppen en hen om hulp te vragen. De vriendelijke man hielp ons door te vertellen dat we vlak bij Katse Dam waren waar een lodge zou zijn en nog geen 400 meter verder was een tankstation! Met een volle tank en volle reserve tank gingen we weer verder. We kwamen in een dorpje, meer een wijk eigenlijk, wat zwaar beveiligd was met 2 slagbomen en een heleboel hekken. We zijn een godsvermogen kwijt om dit veel-te-luxe-maar-net-niet-hotel te slapen, maar oké, we hebben een droge, veilige nacht. Inmiddels is het 17:00, over een uur is het donker en dit is onze enige optie.
Het voelt verschrikkelijk om bijna 40 euro per persoon te pompen in een hotel in een wijk waar iedereen het toch al goed heeft, terwijl we vanmiddag iemand ZO blij hebben gemaakt met een dubbele boterham met worst, kinderen ons juichend nazwaaien en alles wat ze hebben in een rieten hutje past...
De bergen van Lesotho zijn mooi, indrukwekkend, maar het is zo oneerlijk en voelt zo niet goed.

We zitten nu midden in Lesotho en maken ons zorgen over morgen. We hebben vandaag dik 6 uur gereden en zijn 250 km verder. De grensovergang waar we heen wilden lijkt vooraf te gaan aan ruim 100 km dirt road. Opzich kan onze auto dat aan, maar hoeveel tijd gaat dit kosten?

We gaan nu wat drinken aan de bar in de hoop dat men ons daar wat kan vertellen over a way out of this strange country... Geef ons maar weer Zuid-Afrika!!!!

• 11 November 2016 - 14:16

Ineke:

Inderdaad een land van tegenstellingen! Zowel in natuur als cultuur en sociale omstandigheden. Mooi dat jullie ons zo goed op de hoogte houden, we reizen een beetje mee op deze manier ;-)

• 11 November 2016 - 14:24

Ken:

www.cathedralpeak.co.za

Is hotel van familie van een vriend van mij. Ook in Drakensberg. Ws vrij duur..... Maar als je hulp nodig hebt, zeg maar dat vrienden bent van Ken die bevriendt is met Brandon Ballard. Je zal het niet nodig hebben, maar.... Enjoy!

• 11 November 2016 - 21:28

Moos:

We volgen jullie op de voet. Ja wat wonen wij dan rijk in Nederland. Bas is op dit moment aan het eiland hoppen op de Kaapverdische eilanden. Daar zijn ook van die tegenstellingen. We kijken uit naar jullie verslagen. Geniet in het mooie Afrika. Groetjes.