Land van de uitdagingen - Reisverslag uit Randjesfontein, Zuid-Afrika van Ester Schotten - WaarBenJij.nu Land van de uitdagingen - Reisverslag uit Randjesfontein, Zuid-Afrika van Ester Schotten - WaarBenJij.nu

Land van de uitdagingen

Blijf op de hoogte en volg Ester

10 November 2016 | Zuid-Afrika, Randjesfontein

De afgelopen dagen zijn zo snel gegaan en er is zoveel gebeurd! Ik zal proberen bij het begin te beginnen.

Dag 1. 7 November 2016
Maandag werden we wakker in een prachtig hotel en toen we uit het raam keken, zagen we echt Afrika: palmbomen, zon, strakblauwe lucht! We vroegen de eigenaresse van het hotel een taxi voor ons te regelen en een half uur later zaten we aan tafel bij Bushtrackers, onze autoverhuurder. In eerste instantie waren we van plan geweest om vanaf het hotel te lopen (het was tenslotte maar 5km) maar tijdens de rit waren we toch wel erg blij dat we met de taxi waren.. Overal langs de weg stonden mensen, zaten of lagen mensen en de straten waren heel smerig. Elk huis waar je langs reed was omheind met grote, elektrische hekken met prikkeldraad...

De auto, of eigenlijk de 4x4, is echt fantastisch!! We kregen een zeer uitgebreide uitleg over alle opties en functies van de wagen. Zelfs alle campinggear zat achterin de canapé. (inclusief tafel en stoelen, dat zijn we niet gewend :'D )
We hadden afgesproken dat ik het eerste stuk zou rijden, aangezien het stuur rechts zit, de mensen links rijden en ik dit in Australië al eerder gedaan heb. Het was weer even wennen maar reed prima! Voordat we op pad konden, moesten we nog even tanken, boodschappen doen en geld pinnen. de eerste twee gingen prima, maarrrr geld pinnen bleek een uitdaging te zijn. Zowel Tom zijn pas als mijn pas deden het niet in de geldautomaat bij de supermarkt. We besloten een stuk om te rijden en via de GPS een bank op te zoeken. Ook hier konden ze ons helaas niet verder helpen want ze kon alleen contanten uitgeven aan Zuid-Afrikaanse rekeninghouders... Nog één pinpoging buiten leverde ons gelukkig wel cash op! Een iets kleiner bedrag en dan allebei pinnen. Gelukkig!!
We besloten ook een simkaartje te kopen, zodat we goedkoop konden bellen met het autobedrijf, een camping of hulpdiensten als we pech zouden hebben. We werden hard uitgelachen toen we alleen een simkaartje wilden, zonder telefoon enzo, maar de mensen waren erg behulpzaam en activeerde deze meteen voor ons en hielp ons beltegoed opwaarderen. Fijn!

Eindelijk waren we helemaal good to go en gingen we op weg naar onze eerste campsite: Suikerbosrand National Park. Dit zou ongeveer een uurtje zuidwaarts rijden zijn vanaf waar we de auto ophaalden. We waren erg blij dat we eindelijk weg uit de stad konden, want we waren constant op onze hoede en voelde ons alles behalve veilig.
Helaas zitten we aan het begin van het regenseizoen en bleek de gisteren één van de hoofdwegen door Jo'burg te zijn overstroomd. We hebben ontzettend in de file gestaan en zijn dik 3 uur onderweg geweest om 60km af te leggen.... Toen we bij het National Park aankwamen, mochten we hier niet meer in.... Het was inmiddels 18:30 uur, nagenoeg donker en het park sloot om 18:00. Oeps. Onze vraag: "wat nu?" werd door de security mevrouw beantwoordt met "Good evening". Dan maar omkeren en doorrijden naar de eerst volgende campsite die onze telefoon aangaf. Dit zou 12 km verderop zijn, maar daar konden we niks vinden. Ondertussen was het flink gaan onweren, en met flink bedoelen we ook ECHT flink... Na veel vragen bij tankstations en locals, kwamen we bij een B&B aan. Dit kostte ons 800 Rand (zo'n 60 euro) maar we hadden een super luxe kamer, bed, bad en inclusief ontbijt! Inmiddels was het 20:00 en waren we allang blij dat we niet meer op de weg zaten!
Toen Tom de lichten achterin de auto aan wilde zetten om de spullen uit te laden, bleken deze het niet te doen. Na flink zoeken met behulp van de hostel eigenaar (een vriendelijke blanke man die niks van elektriciteit wist maar ons met alle liefde wilde helpen)ontdekte Tom dat de bedrading van onze 2e accu (voor de veldlampen en de koelkast) helemaal verrot was en in elkaar gedraaid weer terug was gedaan... No good!
We besloten nu te gaan slapen en morgen ochtend zou de eigenaar ons een betrouwbare garage wijzen. We hebben nog snel wat knakworstjes gebakken op de veranda en zijn heerlijk gaan slapen na een lange eerste dag!

Dag 2. 8 November 2016
Heerlijk uitgerust werden we weer wakker! We genoten van het ontbijt en laadden de spullen weer in de auto. de vader van de eigenaar kwam met ons afrekenen. Zijn Engels was slecht te verstaan, maar in het Zuid-Afrikaans en Nederlands ging dit prima! We mochten achter hem aan rijden naar de garage waar we meteen met veel prioriteit werden geholpen. Super!
De van oorsprong Duitse man heeft de hele kabel vervangen en noemde het "no good, no good at all...!", gaf ons een extra btw bon om bij het verhuurbedrijf terug te kunnen claimen en we konden weer op pad.

Het was Tom zijn beurt om te rijden en al snel pikte hij het links rijden op en reden we via de snelweg naar onze volgende bestemming: Sterkfontein Dam. Een prachtig natuurgebied waar we onze eerste 3 zebras, steenbokken en buffels hebben gezien. Zwaar onder de indruk van de eerste echte natuur genoten we met een wijntje in de hand van de zonsondergang naast onze auto. De camping was een grote vlakte met hier en daar een wilg, in the middle of nowhere!

We hadden net ons vuurtje aan toen het in de verte begon te onweren. Nog wat huiverig van de flinke bui van gister vertrouwde ik het niet helemaal en dat bleek niet zonder reden. We hadden gepofte aardappels op het vuur, die we uiteindelijk half rauw hebben opgegeten terwijl we in de auto schuilden voor een onweersbui zonder regen. Tegen 20:30 uur besloten we naar een andere auto met rooftop tent te rijden, die een uurtje na ons was aangekomen. We gokten het er op hen om advies te vragen, want echt veilig genoeg om op open vlakte met onweer op het dak van je auto in een tent te gaan liggen voelden we ons niet...
Het bleken 3 hele vriendelijke heren die een iets beschutter plekje hadden. We hebben met hen om het kampvuur gezeten, goede tips gekregen voor de rest van onze reis en toen het uiteindelijk rond 23:00 windstil en helder werd, hebben we eindelijk onze eerste nacht in de tent geslapen!

• 11 November 2016 - 09:27

Angie:

Wooww, Avontuur!! Nu al vette verhalen! Tnx voor het delen! Keep up the good story's hihi Oh, en stay save natuurlijk :-P