Tropical North - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Ester Schotten - WaarBenJij.nu Tropical North - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Ester Schotten - WaarBenJij.nu

Tropical North

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

27 April 2010 | Australië, Bundaberg

Donderdag 22 april, Tropical North

Inmiddels gearriveerd in Cairns, zijn we alweer bijna een week onderweg! De tijd is snel gegaan, het voelt alsof we gisteren pas uit Bundaberg vertrokken zijn. Tegelijkertijd voelt het ook al eeuwen geleden dat ik nog in de prut stond te zweten, maar wat ben ik blij dat ik meegegaan ben!
De eerste 2 dagen was het een beetje uitzoeken wie welke taken heeft, hoe we alles gaan organiseren en doen en vooral hoe je vriendelijk tegen elkaar blijft, ook al ben je een beetje geïrriteerd of moe. Maar na de 2de dag leken we allemaal perfect op elkaar ingespeeld te zijn. Helle heeft de leiding over de auto, ik heb de leiding over de tent en het kampeer-gebeuren en Aline zorgt voor de foerage.
Elke dag rijden we 3 tot 5 uur om op een volgende plek te komen. Aangezien we allemaal toch rond een uur of 6 wakker zijn, vertrekken we meestal om 7 uur, zodat we een hele dag kunnen genieten van de plekken waar we langskomen.Vanaf Great Keppel Island zijn we doorgereden naar Eungella National Park. Het was noodweer, maar dat is niet zo heel gek in het regenwoud. Door de regen hebben we evengoed een wandeltocht van 1.5 uur weten te maken. Halverwege de wandeling kwamen we langs een plateau waar je veel kans had om een Platypus te zien. Ik heb geen idee wat dit in het Nederlands is, maar het scheen de moeite waard te zijn om te wachten. Na ruim een half uur in de stromende regen zagen we ineens een klein beestje omhoog drijven: Daar was 'ie!! We waren zo blij dat we hem eindelijk gezien hebben, dat we nog ruim een half uur hebben staan kijken hoe het visjes en garnaaltjes van de bodem van de rivier viste. Toen was het tijd om verder te rijden.

Vanaf Eungella Park door naar Airlie Beach. We waren eigenlijk van plan om tussen Eungella en Airlie een restarea op te zoeken, maar jammer genoeg konden we niets vinden. Zo belandden we dus om half 10 's avonds in Airlie Beach. Alle recepties van de campings waren al gesloten en na een half uur zoeken waren we het zat. Bij de dichtstbijzijnde camping hebben we het 'late check-in number' gebeld, maar er werd niet opgenomen. Na een paar keer proberen hebben we een berichtje achtergelaten met de mededeling dat we onze tent recht achter de receptie opzetten en dat we morgen ochtend betalen.
Om 1 uur 's nachts werden we nogal grof wakker gemaakt: 'Wat we hier deden en waarom we zomaar ergens waren gaan staan'. Toen ik het hele verhaal uitlegde moest men toch wel lachen en kregen we zelfs korting op de normale prijs :)

De volgende ochtend hebben we rondgelopen door Airlie Beach. Het is echt een backpacker-stadje, dus wij waren er al snel klaar. Wij gaan meer voor de niet-backpacker-plekjes!
Vanaf Airlie Beach zijn we doorgereden naar Bowen. Hier wordt je verwelkomd door een mega mango, van zeker 10 meter hoog. Bijna elk plaatsje in Australië (en Nieuw Zeeland ook) heeft een soort standbeeld wat specifiek is voor die plaats. Zo heeft Tully een grote laars van 7.9 meter hoog, omdat het het natste plaatsje in Australië is, met een record regenval van 7.9 meter. Bowen is de mango-capital, dus vandaar de onweerstaanbaar lekker uitziende vrucht!
In Bowen zijn we naar de oude set van de film Australia geweest. De hele film is hier opgenomen, wat best wel gaaf was om te zien.

We gingen opzoek naar een restarea tussen Bowen en Townsville. We kwamen bij een grasveldje naast een tankstation, waar we lekker de hele middag in ons boek hebben zitten lezen, gitaar gespeeld en lekker niets gedaan. Toen we, zwaar onder de indruk, een prachtige zonsondergang zaten te kijken, raakte we aan de praat met onze buurman. Hij vertelde dat hij al 4 jaar onderweg was met zijn caravan, aan het rondreizen door Australië. Onder het genot van een biertje hebben we de hele avond reisverhalen uitgewisseld.

De volgende morgen zijn we doorgereden naar Townsville. Hier hebben we Castle Hill beklommen. Dit zijn 576 (of 574, Helle en ik kwamen allebei op een ander getal uit...) traptreden naar de top van een berg van waaruit je prachtig uitzicht hebt over het strand, de rivier en de stad.

Vanaf Townsville door naar Cairns! Voordat we in Cairns aankwamen zijn we nog naar Mission Beach geweest. Dit strand staat bekend als het mooiste strand van Queensland, omdat het regenwoud daar echt overgaat in het strand. Vanaf hier reden we door steeds meer regenwoud, met veel waarschuwingen voor Cassowaries. Jammer genoeg hebben we die niet gezien, maar misschien hebben we wel geluk gehad daarmee, want die vogels wil je toch echt niet tegen je voorraam...
Toen we 's avonds aankwamen in Cairns hebben we daar op een 'echte' camping gestaan. Tijd om onze telefoons op te laden en een goeie douche te nemen.

Vanochtend zijn we om 8 uur richting de stad gegaan. Aline en ik hebben de hele dag in de stad rondgelopen, terwijl Helle een soort kabelbaan naar een uitkijkpunt had genomen.
In de tussentijd heb ik mijn ticket naar Bali geboekt!! Jaja, nu is het definitief: 7 juni vlieg ik naar Bali! :D
Die avond hebben we Aline afgezet bij het hostel. Zij gaat niet verder mee omhoog naar Cape Tribulation, en terug door de outback. Voor ons is dit eigenlijk wel een opluchting, aangezien haar Engels heel slecht is. Nou vinden we het allebei geen probleem om dingen uit te leggen, zo hebben wij tenslotte ook Engels geleerd, maar het is wel heel vermoeiend!

Nu is het dus Helle en ik. Op naar het nog noordelijkere puntje, en daarna de outback in! :D

• 27 April 2010 - 13:35

Bjorri:

:-)

• 27 April 2010 - 16:06

MoBaCh:

meis, wat hebben jullie een afstand afgelegd de afgelopen dagen.
    ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    geniet, geniet en geniet van alles wat jullie zien en meemaken.

• 27 April 2010 - 22:39

Willem:

Te gek Es, dat jullie het meest bizarre dier dat er bestaat hebben gezien, Platypus, het vogelbekdier! Practical joke van moeder natuur ;)

• 28 April 2010 - 18:26

Loïs:

Wat heerlijk om al die verhalen te lezen!
    Goed om te lezen dat je nog lekker naar bali gaat :D
    Ons reisje komt nog ;)
    Hvj!

• 29 April 2010 - 07:29

Ken:

Lekker bezig meissie!
    (Een platypus is een vogelbekdier, heeft een beverstaart, eendensnavel, maar is toch en zoogdier, is ooit van gezegd "you gotta see it to believe it, and when you see it, you believe it even less".
    X!